Unia Tarnów z Jaskółką wracają do tarnowskiej piłki ręcznej

Po 10 latach przerwy do nazwy tarnowskiej drużyny piłki ręcznej powraca historyczna „Unia”! Tarnowianie od 2011 roku swoje mecze rozgrywali pod szyldem „SPR” – Stowarzyszenie Piłki Ręcznej. Historia tarnowskiego sportu jest zawiła, a seria restrukturyzacji oraz splot różnych wydarzeń spowodowały zmianę nazwy sekcji piłki ręcznej w Tarnowie z Unii na Stowarzyszenie Piłki Ręcznej. Jesteśmy jednak świadomi tego, jak mocno „Unia” zakorzeniona jest w sercach tarnowskich kibiców. Tak jak popularne sekcja piłkarska i żużlowa, ale też koszykarska i lekkoatletyczna, również my sporą część naszej historii mamy w założonym w 1928 roku Zakładowym Klubie Sportowym Unia Tarnów. Sekcja piłki ręcznej w ZKS Unii Tarnów istniała tam od 1978 roku. Po latach funkcjonowania jako Unia Tarnów, sekcja została wyodrębniona i stała się niezależnym klubem, który funkcjonował już jednak pod inną nazwą.

Projektantem naszego znaku oraz ogólnie pojętego key visual’u jest ceniony w swojej branży Kuba Malicki. Wspólnie udało nam się stworzyć znak nowoczesny, prosty i ponadczasowy. W naszym odczuciu jest to jeden z bardziej wyróżniających się znaków w polskim sporcie, starannie dopracowany i nieprzypadkowy.

Więcej o autorze...

Jakub Malicki jest grafikiem designerem z ponad 15-letnim doświadczeniem, a od ośmiu lat prowadzi własne studio. Projektowanie jest dla niego sposobem na pomaganie ludziom w realizacji ich marzeń i pragnień. Pomaga ludziom w budowaniu ich marki, od namingu po tworzenie logo i branding.
Duża część jego pracy związana jest z klubami i stowarzyszeniami sportowymi. Współpracował z ponad 100 takimi organizacjami, ponieważ sport posiada cechy, które najbardziej ceni w życiu – pasję i ciężką pracę, która pozwala osiągać cele. Na podstawie tych cech tworzy logotypy. Poza brandingiem sportowym, wśród którego można znaleźć jego projekty dla Polskiego Związku Piłki Nożnej i Tenisa Ziemnego, PGNiG Superligi, Związku Piłki Ręcznej, Ekstraklasy SA, Wisły Kraków i Lecha Poznań, współpracował również z firmami z branży IT, transportowej, medycznej, spożywczej oraz start-upami.

kubamalicki.com

Teraz, jako w pełni profesjonalny i nieustannie rozwijający się klub z szeroką wizją i ambitnymi planami, pragniemy okazać szacunek do tradycji i wrócić i do tego, co jest nam znane najlepiej i z czym nadal jesteśmy kojarzeni – do Unii z tarnowskich Mościc.
Sama Unia nie jest jednak kompletna bez symbolu Jaskółki, tak silnie związanym ze sportem w Tarnowie, a przede wszystkim dzielnicą Mościce. Jaskółkę w swoim logo mają nie tylko tarnowskie kluby sportowe z wieloletnią tradycją, lecz także nasz dom, Arena Jaskółka, którą na jakiś czas przeznaczono do innych celów oraz nasz Główny Partner, Grupa Azoty. Jaskółka powraca do naszego logo, wskazując na przywiązanie do tradycji.

Geneza nowego symbolu

Unikalnym symbolem naszej marki jest jaskółka inspirowana motywem wykorzystywanym przez Mościckie kluby sportowe. Splata tradycję z nowoczesnością, jest minimalistyczna i ma ponadczasowy wydźwięk. Piłka ręczna to dynamika, szybkość i energia – taka właśnie w założeniu miała być również nasza Jaskółka. Pragnęliśmy odświeżyć jej wizerunek i stworzyć znak, który odda cechy naszego zespołu. Układ ciała jaskółki przypomina ustawienie 7 zawodników na boisku, a jej konstrukcja składa się z 7 trójkątów, odpowiadających każdej pozycji, z których głowa (pozycja bramkarza) jest w przestrzeni negatywowej.

W nowym logo Unii jaskółka została wyrysowana w minimalistycznym stylu. Jej sylwetka składa się z siedmiu trójkątów, które nawiązują do ustawienia drużyny szczypiorniaka na boisku. Są więc skrzydła rozłożone niczym pozycje skrzydłowych, pomiędzy nimi obrotowy i rozgrywający, a także bramkarz uwieczniony w postaci głowy ptaka wcinającej się w przestrzeń negatywową znaku.

Nowy graficzny motyw przewodni marki

Kompozycja logo jest dopasowana do okrągłej tarczy z nazwą „Unia” oraz łukiem przypominającym inicjał „U”. Jest więc w pewnym sensie zbliżona do wcześniejszego znaku, a postać atakującej jaskółki może skojarzyć się z sylwetką rzucającego gracza.W tle grafik został zastosowany motyw literniczy w postaci zwielokrotnionej nazwy “UNIA” z charakterystycznym połączeniem liter “UN”. Ligatura taka odnosi się bezpośrednio do znaczenia nazwy klubu.

Rodzina znaków Grupa Azoty Unia Tarnów obejmuje więc 3 warianty: znak podstawowy (emblemat na tarczy z otokiem), sygnet (samą jaskółkę̨) i logotyp (napis UNIA TARNÓW).

Cała koncepcja wraz z szablonami materiałów zostały opisane szczegółowo w księdze znaku oraz brandbook’u. Grafik przygotował materiały identyfikacyjne i zaprojektował wszystkie litery w geometrycznym stylu, które będą używane do tworzenia swoistych komunikatów graficznych w tłach materiałów. Grafiki będą występować w trzech podstawowych tonacjach: biało-niebieskiej, odcieniach niebieskiego oraz turkusowo-granatowych.

Cała koncepcja wraz z szablonami materiałów zostały opisane szczegółowo w księdze znaku oraz brand manualu.